Internationell Sökoptimering

Internationell Sökoptimering

Madelene - 2018-02-06
https://www.wsiwebanalys.se/internationell-sokoptimering/

WSI WebAnalys SEO och Sökmotorer bild

Internationell sökoptimering och sökmotorer

När det gäller internationell sökoptimering och val av domäner är det mycket man bör veta och ta hänsyn till. De flesta företag har inte de resurser och den kunskap som krävs för att få bra resultat. Samtidigt bör man koppla ihop den digitala strategin med företagets kortsiktiga och långsikta affärsmål. WSI:s sökoptimeringsexperter jobbar dagligen med t.ex. Google Webmaster, Google Analytics, Google Adwords, Google Business, samt andra avancerade program och verktyg för att kunna analysera, förbättra och leverera goda resultat för våra internationella kunder. Det innebär bland annat att följa med i den tekniska utvecklingen. Inte alla har läst Google Webmaster Guidelines eller har en god förståelse för hur Google indexerar och hur rankningen fungerar internationellt. Riktlinjerna varierar dessutom gällande olika sökmotorer som Bing, Baidu, Yandex, Yahoo och Google. Dessutom ändras riktlinjerna och guiderna över tid så det är viktigt att veta när de har ändrats för att kunna justera strategin för hemsidor för att inte tappa i rankning.

Internationell sökoptimering och domäner

Innan man börjar tänka på hemsidans innehåll (content), lokalisering och lokala sökord för varje marknad bör man titta på den tekniska delen av hemsidan. Vilken domän som man använder när man fokuserar på lokala marknader kan påverka hur hemsidan fungerar.  Det finns flera alternativ gällande domänstruktur – här går vi igenom tre stycken. För alla alternativ finns det fördelar och nackdelar som man bör beakta. Vill du ha: minhemsida.com.se eller minhemsida.com/se eller se.minhemsida.com?    

  1. Toppdomäner länder (ccTLDs)
  2. Subkataloger/subdirectories
  3. Subdomän

Landskoder och toppdomäner 

County Code Top Level Domains (ccTLDs) är specifikt för ett land, t.ex.  .se för Sverige eller .fr för Frankrike.

Fördelar med landskoder och toppdomäner:

  • Automatiskt associerad med landet
  • Klart och tydligt för besökare att den här sajten är menad för dem
  • Tydligt i sökresultat att sajten riktar sig till ett specifikt land
  • I många länder föredrar kunder en lokalt baserad hemsida
  • För en del marknader fungerar ccTLD bättre gällande rankningar

Nackdelar med landskoder och toppdomäner:

  • Ökade kostnader för domänregistrering (om det gäller t.ex 40 länder behöver du 40 ccTLDs.
  • Du får ”börja från början” utan domänhistoria eller länkar när du lanserar sajten på en ny marknad
  • Du måste ibland ta hänsyn till dialekter eller samma språk som talas i olika länder
  • Hemsidan kommer att ha väldigt många externa länkar på den om du har ”valbart språk”, s.k. dropdown på alla sidor. Detta kan leda till att profilen för tillbakalänkarna domineras av länkar från dina egna sajter – det betyder att de tillbakalänkarna som du skapat inte kommer att vara lika kraftfulla.
  • SEO-arbete på en hemsida kommer inte att påverka alla hemsidor, de är alla separata.

 

Subkataloger och Subdirectories 

Subkataloger för specifika språk eller länder kan läggas till för vilken domän som helst, t.ex. (www.namn.com/se), men för att det ska fungera på ett effektivt sätt så behöver hemsidan också vara på en toppdomän som .com och inte en lokal domän som t.ex. de. Ett exempel på den här strukturen är Ikea – www.ikea.com/se/sv/.

Ikea hemsida domänstruktur bild

Fördelar med subkataloger:             

  • Sökoptimering som görs på en del av domänen kommer att påverka alla kataloger som att det skulle vara en sajt.
  • Du startar inte från början med en hemsida utan har auktoritet från originalsajten. Att ta hänsyn till gällande nya marknader.
  • Länkar mellan länder ses som interna länkar, inte externa, som hjälper din profil för tillbakalänkar eftersom de är framförallt länkar från andra människors hemsidor och inte huvudsakligen från din egen hemsida.
  • Inga extra kostnader för domäner och webbhotell.

Nackdelar med subkataloger:

  • I sökresultaten så är det inte uppenbart att subkatalogen finns särskilt för användare i det landet (/se/ kan även vara en sida som handlar om Svenska produkter snarare än en sida specifikt för Svenska besökare).
  • Ingen automatisk koppling i sökhänseende gällande specifikt land
  • Risk för intern kannibalisering – olika internationella landningssidor kan påverkas så att de konkurrerar med varandra i olika sökresultat och det kan vara svår att få den rätta landningssidan att få bra rankning i det relevanta landets sökningar.
  • Var uppmärksam gällande automatiska funktioner för sökoptimering i din CMS – det sista du vill är att din översättning på din landssida för en specifik marknad har en ”default” titeltagg och metabeskrivningar på varje sida på t.e.x engelska istället för på svenska.

Ett annat globalt varumärke som använder sig av d.en här domänstrategin är Spotify. Är du i Sverige och skriver in www.spotify.com eller www.spotify.se så blir du omdirigerad och kommer till samma sida: www.spotify.com/se/.

Spotify hemsida domänstrategi bild

Subdomäner

Subdomäner adderar landets innehåll (content) till början av domänen (se.namn.com). En del CMS-verktyg eller s.k. ”proxies” andvänder ”default” för detta så det är en populär teknik för många internationella hemsidor. Detta gäller endast när huvudsaklig hemsida är en .com-domän.

Fördelar med subdomäner:

  • Ganska enkla att administrera

Nackdelar med subdomäner:

  • Användare kan föredra att använda en lokal hemsida
  • Inte lika stark domänauktoritet

Ett exempel är WordPress (sv/wordpress.com).

WordPress hemsida domänstrategi bild

Oavsett vilken domänstrategi du har kan vi hjälpa dig vidare med sökoptimering. Kontakta oss så kan vi diskutera lokal marknadsföring, sociala medier, digital annonsering och mycket mer! WSI har även experter inom varje område samt lokala konsulter i över 80 länder. 

 


For SEO Services and Digital Marketing & Sales in Sweden, please contact WSI WebAnalys.
Local, National, Global, and E-Commerce Search Optimization & Lead Generation.
WSI Sweden. | Site | Search | Social | Mobile | Marketing Automation |


 

 

Comments

Post a Comment





Stay Connected

© Copyright © 2014 WSI. All rights reserved.
error

Gillade du inlägget? Dela gärna med dig :)